עורך דין דיני עבודה משיב: מעסיק לא יכול לקבוע שהתפטרת כדי להתחמק מפיצויים

חן – משרד עורכי דין

תוכן עניינים

לאחר מריבה עם חבר לעבודה, קם העובד ועזב את המשמרת. עוד באותו ערב הוא שלח הודעה למעסיק שהוא מתנצל על התנהגותו. בתגובה המעסיק רשם לו שהוא רואה בעזיבתו את המשמרת כהתפטרות מהעבודה. בתשובה רשם העובד שהוא לא התפטר מהעבודה ואין לו שום כוונה להתפטר. אותו עובד שואל "האם מעסיק יכול לקבוע שהתפטרתי למרות שבכלל לא התכוונתי להתפטר". עו"ד איתי חן, עורך דיני עבודה בקריות, כאן כדי להסביר ולתת טיפים למעסיק ולעובד.

מעסיק שקובע במקום עובד
מעסיק שקובע במקום עובד

האם מעסיק יכול לקבוע שעובד התפטר ולשלול ממנו פיצויים?

בהתאם לפסיקה על מנת שעובד יחשב כמי שהתפטר מהעבודה כוונת התפטרותו חייבת להיות ברורה וחד-משמעית. את הכוונה אפשר לבחון גם באמצעות התנהגותו של העובד גם אם הוא לא רשם מכתב התפטרות רשמי. על מעסיק שטוען שהעובד התפטר על דרך ההתנהגות, להביא ראיות שהתנהגות העובד מעידה ללא ספק על כוונתו להתפטר. התנהגות שמעידה על כוונת התפטרות היא כזו שהעובד הוא הגורם היוזם להפסקת יחסי העבודה.

מילים כגון "אם תנהג כך ולא אחרת – אראה בך כמתפטר" או "אם לא יובטחו לי תנאי עבודה אלה ואלה – אראה את עצמי כמפוטר", אין בהם כלל וכלל כדי להעיד על כוונתו של הצד השני להביא את היחסים בין השניים לידי גמר.

כאשר מדובר בטענה לפיטורים או התפטרות בדרך של התנהגות, עלינו לשאול מי ביטל את חוזה העבודה, כאשר את הבחינה האם מי מהצדדים ליחסי העבודה הביא, בהתנהגותו, לסיום יחסי העבודה (ובהתאם לכך – האם מדובר בהתפטרות או בפיטורים), יש לבצע תוך התחשבות בכלל נסיבות העניין ותוך ניסיון לאתר את הצד ליחסי העבודה שמפעולותיו ומעשיו משתמעת כוונה ברורה וחד משמעית להביא את יחסי העבודה לכדי סיום.[1]

ראו עוד:

 טיפים למעסיק

מעסיק שמפרש את התנהגות העובד בצורה שגויה וכופה עליו התפטרות מסתכן בפיטורים שלא כדין. מאחר שבמקרה כזה המעסיק יחשב כמי שפיטר את העובד בלי שימוע לפני פיטורים. בדרך כלל קשה להוכיח שהעובד התפטר על דרך ההתנהגות, גם אם הוא זרק מילים לאוויר בשעת כעס. לכן אנו ממליצים לך לבקש הבהרות מהעובד מה כוונתו להמשך העבודה ולא לקבוע במקומו שהתפטר. במקרים חמורים, תוכל לפטר את העובד בכפוף לשימוע ולשלול ממנו פיצויים בשל התנהגותו. לפני שאתה נוקט בצעד כזה, עלייך להתייעץ עם עורך דין לדיני עבודה שיבחן את הנסיבות.

טיפים לעובד

תבהיר בהקדם האפשרי למעסיק מה הן כוונותייך להמשך העבודה. אם לא הייתה לך כוונה להתפטר תכתוב לו הודעה בהקדם שאתה לא מתפטר. אם עזבת את העבודה אחרי ויכוח או בשעת כעס תכתוב לו הודעה שאתה מתנצל. תציין שהדברים נאמרו מצידך בשעת כעס ואין לך שום כוונה להתפטר מהעבודה. אם בכל זאת המעסיק לא מוכן להחזיר אותך לעבודה תפנה בהקדם האפשרי לעו"ד לדיני עבודה. עורך דין מומחה לדיני עבודה יבחן את המקרה שלך וימליץ לך כיצד לפעול.

הפניות

[1] ע"ע (ארצי) 673-01-19 המטבח של רמה בע"מ – מירב בן דוד (05.07.2020)

שוחחי עם עורך דין מנוסה לדיני עבודה שיבדוק את המקרה שלך

רוצה לקבל הערכה מקצועית?
אודות המחבר
עו"ד איתי חן

שותף ומייסד

עורך דין איתי חן הוא שותף מייסד של חן – משרד עורכי דין. הוא עורך דין דיני עבודה שמייצג הן מעסיקים והן עובדים בתיקי עבודה מורכבים. מומחיותו במשפט העבודה לצד כישורי הליטיגציה שלו בבית הדין לעבודה בהגנה על עובדים ומעסיקים, הופכים כל תיק שהוא מייצג בו להצלחה עבור הלקוח. 

*השימוש בלשון זכר במאמר זה נעשה מטעמי נוחות בלבד. כל האמור בו מתייחס באותה מידה גם לנשים, כמובן.

**מטרתם של התכנים והמאמרים המופיעים ו/או מצוטטים ו/או מופנים באתר היא להרחיב את בסיס הידע של הגולש בנושאים שונים והם אינם מחליפים פנייה לעורך דין על בסיס אישי ופרטני.

חן – משרד עורכי דין

כיצד עורך דין לדיני עבודה יכול לעזור?

5/5

צוות עורכי הדין לענייני עבודה שלנו יבצע הערכה מקצועית של המקרה שלכם. ללא עלות וללא התחייבות.

פוסטים קשורים

חן - משרד עורכי דין

ייצוג חזק, פתרונות מעשיים.