בית הדין לעבודה: למרות מכתב הפיטורים נקבע שהעובדת התפטרה

חן – משרד עורכי דין

תוכן עניינים

בית הדין האזורי לעבודה בירושלים בעניין הילה לוי – א. בוטון עבודות עפר כבישים ופיתוח בע"מ (05.01.2022) דחה תביעה של עובדת לפיצויי פיטורים. נקבע שהעובדת התפטרה מהעבודה למרות שקיבלה מכתב פיטורים. החברה המעסיקה הוכיחה שהעובדת ביקשה לקבל את מכתב הפיטורים ולמעשה היא זו שהתפטרה מהעבודה. בית הדין לעבודה מספק תובנות מעניינות על החשיבות הראייתית של מכתב הפיטורים. כמו גם על אפשרות המעסיק להוכיח התפטרות למרות מסמך בכתב שרשום בו אחרת.

התפטרה למרות מכתב הפיטורים
התפטרה למרות מכתב הפיטורים

רקע

המחלוקת בקשר לסיום יחסי העבודה הייתה אם העובדת התפטרה כטענת החברה או פוטרה כטענתה. העובדת טענה שהיא פוטרה מהעבודה באמצעות מכתב פיטורים ללא שימוע לפני פיטורים ובמהלך חופשת לידה. ולכן היא תבעה לקבל מהחברה פיצויי פיטורים ופיצויים בגין פיטורים שלא כדין. מנגד טענה החברה כי העובדת התפטרה מסיבותיה ואף הצהירה על כך מפורשות במעמד הרמת כוסית. סיבה אחת הייתה שבעלה מרוויח הרבה והשניה הייתה שהוא סירב לתת לה תוספת שכר.

בין הצדדים התנהל קרב גרסאות כאשר כל צד תומך את גרסתו בראיות ועדים. העובדת הציגה מכתב פיטורים (אישור למוסד לביטוח לאומי בו צוין שהיא פוטרה). החברה העידה עדים מטעמה והפנתה לתכתובות הוואטצפ עם העובדת בסמוך לפני סיום עבודתה.

העובדת התפטרה או פוטרה?

בית הדין לעבודה קבע שהחברה הצליחה להוכיח שהעובדת התפטרה למרות האישורים שהיא צירפה. כיצד בית הדין הגיע לקביעה זו? להלן חלק מהנימוקים.

    • מהודעות הוואטצפ בין הצדדים לא עולה כטענת העובדת שהיא פוטרה מהעבודה, אלא להיפך.
    • עולה מההודעות שהעובדת התנתה את חזרתה לעבודה בהעלאה בשכר.
    • עולה מההודעות שהעובדת רק ביקשה לקבל מכתב פיטורים כדי לחתום אבטלה. בתגובה מנהל החברה השיב שהוא בודק עם הרואה חשבון. אילו היה מפטר את העובדת הוא פשוט משיב בחיוב לבקשה.
    • ככל שהבינה העובדת שהיא פוטרה היה מצופה שתכתוב בהודעה שאסור לפטר אותה בתקופה הזו.
    • העובדת לא הגישה כל תיעוד בכתב שבו צוין שהיא מתכוונת לשוב מחופשת הלידה ומתי.
    • עדים מטעם החברה שהיו במעמד הרמת הכוסית העידו ששמעו את העובדת אומרת שהיא לא מעוניינת לחזור לעבודה. בהודעה שהיא שלחה לחברתה לעבודה נרשם כי היא לא מתחרטת על מה שהיא אמרה.
    • העובדת לא העידה עד שעדותו הייתה עשויה לחזק את גרסתה.
    • גם לאחר שהעובדת הודיעה שהיא לא תחזור, הוצע לה לשוב. אך העובדת דרשה העלאת שכר וסורבה.

בסיום בית הדין קבע "הוכח לפנינו כי התובעת הודיעה שלא תשוב קבל עם ועדה הן כי סורבה לשינוי תנאים שניסתה לקבל והן כי כלכלית לא נזקקה לעבודה. התובעת לא עזבה כדי לשמור על התינוקת שנולדה לה."

ראו גם:

מעסיק יכול למסור מכתב פיטורים ולטעון בדיעבד שהעובד התפטר?

התשובה היא כן, אך לא בקלות תתקבל טענתו.

החשיבות הראייתית של מכתב פיטורים היא משמעותית וחשובה ביותר במקרה של תביעה לפיצויי פיטורים.

ככלל עובד שטוען שפוטר מעבודתו עליו הנטל להוכיח את טענתו.

עם זאת כאשר מעסיק מוסר לעובד מכתב פיטורים קמה חזקה עובדתית שהעובד פוטר מהעבודה. כעת על המעסיק הטוען אחרת ממה שצוין במכתב הפיטורים להוכיח את טענתו.

בהתאם לפסיקה של בית הדין הארצי לעבודה על המעסיק הנטל לסתור את תוכן מכתב הפיטורים. לצורך כך עליו להוכיח שהמכתב אינו משקף את המצב העובדתי לאשורו. במילים אחרות, עליו להוכיח שלמרות מה שנרשם במכתב הפיטורים, העובד הוא למעשה זה שהתפטר.

התפטרות היא הצהרה ברורה וחד-משמעית של העובד, בעל פה בכתב או בהתנהגות, על כוונתו לסיים את יחסי העבודה.

כדי שטענת המעסיק תתקבל, בית הדין צריך להשתכנע באמצעות ראיות ועדים על כוונת העובד לסיים את יחסי העבודה. ניתן ללמוד על כוונת העובד באמצעות עדים שיעידו ששמעו את העובד מודיע על עזיבתו. באמצעות הודעות וואטצפ בהם עולה שהוא הצד שיזם את סיום יחסי העבודה. ועוד.

העצה שלנו למעסיקים

פיטורים הם תהליך שצריך לנהוג בו בזהירות יתרה. במרבית הפעמים מחלוקות מיותרות נוצרות בגלל חוסר תקשורת והיעדר פרשנות נכונה בזמן אמת. יש כמה קווים מנחים שיעזרו לכם למנוע להיכנס לבור שלא רציתם להיכנס אליו.

    • אתם לא מוסרים מכתב פיטורים לעובד בשום פנים ואופן אם לא התכוונתם לפטר אותו.
    • גם אם העובד הוא זה שמבקש שתעזרו לו עם מכתב כדי שיחתום אבטלה, תבהירו מפורשות שזה לא יקרה. בעתיד אם הוא יגיש תביעה לתשלום פיצויי פיטורים אתה תעמדו בפני בעיה לא פשוטה.
    • בכל סיום עבודה לא ברור תבהירו בכתב את כוונותיכם.
    • במקרה שלא התכוונתם לפטר את העובד והוא הבין אתכם אחרת. תרשמו לו בצורה מפורשת שהוא לא מפוטר והוא נדרש לשוב לעבודה.
    • אם בכל מקרה תסכימו למסור לעובד מכתב פיטורים ולשלם לו פיצויי פיטורים. עליכם לעשות זאת רק לאחר שהוא יחתום על מכתב ויתור מתאים ברור ומפורש.

העצה שלנו לעובדים

חשוב שתדעו שהתפטרות או פיטורים תמיד נתונים לפרשנות ומעסיק יכול לטעון בדיעבד אחרת. אם המעסיק פיטר אתכם בצורה לא ברורה, יתכן שבעתיד הוא יטען שהתפטרתם. כדי להימנע ממחלוקות עתידיות חשוב שתפעלו באופן הבא:

    • אתם לא חותמים על מכתב שלא נרשם בו מפורשות שפוטרתם מהעבודה. ניסוח מטעה או לא ברור יכול לפעול לרעתכם.
    • אתם לא חותמים על מכתב ויתור זכויות לפני שאתם מתייעצים עם עורך דין לדיני עבודה.
    • תשמרו תיעוד בכתב שממנו יעלה שהמעסיק הוא זה שפיטר אתכם מהעבודה. הודעות וואטצפ עם המנהל ישירות, הודעות עם חבר לעבודה שנכח באותו אירוע וכדומה.

מתי עליכם לפנות לעורך דין דיני עבודה?

חשוב לפנות בהקדם לעורך דיני עבודה כאשר יש מקרה לא ברור. עורך דיני העבודה בחיפה יוכל להעניק את הייעוץ המשפטי הטוב ביותר ולסייע במצב זה.

לעורכי הדין שלנו ניסיון רב שנים בטיפול בתיקי עבודה ובפרט במקרים כאלה. אנו יכולים להבטיח לך שבמהלך השנים כבר טיפלנו במקרה כמו שלך או דומה. גלה עוד כיצד עורך דין לענייני עבודה יכול לסייע לך.

שוחח עם עורך דין מנוסה לדיני עבודה שיבדוק את המקרה שלך

רוצה לקבל הערכה מקצועית?

[ratings]

*השימוש בלשון זכר במאמר זה נעשה מטעמי נוחות בלבד. כל האמור בו מתייחס באותה מידה גם לנשים, כמובן.

**מטרתם של התכנים והמאמרים המופיעים ו/או מצוטטים ו/או מופנים באתר היא להרחיב את בסיס הידע של הגולש בנושאים שונים והם אינם מחליפים פנייה לעורך דין על בסיס אישי ופרטני.

חן – משרד עורכי דין

כיצד עורך דין לדיני עבודה יכול לעזור?

5/5

צוות עורכי הדין לענייני עבודה שלנו יבצע הערכה מקצועית של המקרה שלכם. ללא עלות וללא התחייבות.

פוסטים קשורים

התעמרות בעבודה

התעמרות בעבודה יכולה להיות חוויה קשה עבור העובד/ת ולהביא לפגיעה קשה מאוד מבחינה תעסוקתית ואף פיזית ונפשית. בשנים האחרונות ישנו דגש על תנאי העסקה נאותים,

קראו עוד »

חן - משרד עורכי דין

ייצוג חזק, פתרונות מעשיים.