האם מותר להשאיר עובד בבית ללא תשלום?

חן – משרד עורכי דין

תוכן עניינים

עובד מועסק בבית מלון מזה כבר 3 שנים. לאחרונה יצאה הודעה מאת ההנהלה המורה לכל העובדים להישאר בביתם בשל ירידה בפעילות בחודשי החורף. בתקופה שנמשכה כשבועיים העובד נשאר בביתו ולא קיבל שכר עבודה. האם זה חוקי שעובד ישאר בביתו בהוראת המעסיק בלי לקבל שכר עבודה? מה הן האפשרויות של העובד? תשובות לשאלות אלה ונוספות תמצאו במאמר הבא.

עובד מקבל שכר גם כשאין עבודה

האם אני עדיין יכול לקבל תשלום אם המעסיק שלי שולח אותי הביתה, כי אין מספיק עבודה?

אם המעסיק שלך נתקל בקשיים כלכליים, ייתכן שהוא יצטרך לקצץ בצוות העובדים. אם זה אומר שאתה נשלח הביתה ללא תשלום, אז התשובה היא לא. עם זאת, אם שולחים אותך הביתה עם משכורת ואומרים לך להישאר בבית עד שתגיע עוד עבודה, אז התשובה היא כן. בפסיקה נקבע מבחן שבוחן אם העובד "מוכן ומזומן" לרשות העבודה.

מבחן "המוכן ומזומן" חל במצב בו המעסיק אינו יכול לספק לעובדו עבודה בפועל, כשאין למי מהצדדים אשמה לאילוץ שנוצר. במצב דברים זה מחייב הדין את המעסיק לשאת בעלות סיכון חיצוני שהתממש אם וככל שהעמיד העובד את עצמו לרשות העבודה, קרי היה מוכן ומזומן לביצועה.

האם אני עדיין זכאי לקבל שכר כאשר המעסיק שלי החליט לסגור את העסק שלו לתקופה קצרה בגלל שיפוץ, הצפה או כל סיבה אחרת?

כמו שציינו למעלה, מבחן "המוכן ומזומן" חל בכל הנסיבות והמקרים שאינם באשמת מי מהצדדים. השאלה שיש להתמקד בה היא האם העובד זמין לרשות העבודה. ולא מה הסיבה שבגללה המעסיק לא יכול לספק לו עבודה. המעסיק חייב להמשיך לשלם שכר עבודה מלא לעובד שזמין לרשות העבודה אך נדרש להישאר בבית.

ראו גם:

אם בימים שהמעסיק מבקש ממני להישאר בבית, אני חולה. האם אני זכאי לקבל תשלום עבור דמי מחלה?

התשובה היא כן, ובלבד שנותרו לך ימי מחלה לניצול ומסרת למעסיק אישורי מחלה לאותם ימים. מעסיק שלא ישלם לך ימי מחלה בגין אותם ימים, מפר את החוק. אם המעסיק יפטר אותך בתקופת המחלה, אתה רשאי להגיש נגדו תביעה בגין פיטורים שלא כדין.

אם המעסיק לא משלם לי, מה הן האפשרויות שלי?

מעסיק שלא משלם לך שכר בעבור ימים שעמדת לרשות העבודה, מפר את זכויותייך. האפשרויות שלך הן להשלים עם המצב או להתפטר מהעבודה בדין מפוטר. במקרה שהתפטרת בדין מפוטר בהתאם לכללים אתה זכאי לקבל פיצויי פיטורים. בנוסף אתה רשאי להגיש תביעה לבית הדין לעבודה בגין שכר העבודה שלא קיבלת בתוספת הלנת שכר.

מתי עליכם לפנות לעורך דין לדיני עבודה?

עדיף לא לבצע פעולה מאשר פעולה שגויה שעלולה לגרום לך לנזקים. לכן חשוב שתפנה לעורך דין לענייני עבודה בהקדם על מנת שינחה אותך כיצד לפעול נכון. לעורכי הדין שלנו ניסיון רב שנים בטיפול בתיקי עבודה ובפרט במקרים כאלה. אנו יכולים להבטיח לך שבמהלך השנים כבר טיפלנו במקרה כמו שלך או דומה.

אודות המחבר
עו"ד איתי חן
שותף ומייסד

עורך דין איתי חן הוא שותף מייסד של חן – משרד עורכי דין. הוא עורך דין דיני עבודה שמייצג הן מעסיקים והן עובדים בתיקי עבודה מורכבים. מומחיותו במשפט העבודה לצד כישורי הליטיגציה שלו בבית הדין לעבודה בהגנה על עובדים ומעסיקים, הופכים כל תיק שהוא מייצג בו להצלחה עבור הלקוח. 

*השימוש בלשון זכר במאמר זה נעשה מטעמי נוחות בלבד. כל האמור בו מתייחס באותה מידה גם לנשים, כמובן.

**מטרתם של התכנים והמאמרים המופיעים ו/או מצוטטים ו/או מופנים באתר היא להרחיב את בסיס הידע של הגולש בנושאים שונים והם אינם מחליפים פנייה לעורך דין על בסיס אישי ופרטני.

חן – משרד עורכי דין

כיצד עורך דין לדיני עבודה יכול לעזור?

5/5

צוות עורכי הדין לענייני עבודה שלנו יבצע הערכה מקצועית של המקרה שלכם. ללא עלות וללא התחייבות.

פוסטים קשורים

רשימת לקוחות

הקדמה כל בעל עסק יודע היום, בפרט אלה שעוסקים בענפי השיווק והמכירה, שאחד מהאתגרים הקשים ביותר לביסוס העסק הוא גיבוש רשימת לקוחות. כאשר הכוונה ברשימת

קראו עוד »

זכויות קבלן עצמאי

הקדמה במאמר זה נדון בסוגיה הבאה: קבלן עצמאי אשר נותן שירותים לחברה במשך שנים כנגד חשבונית מבקש מבית הדין לעבודה להכיר בו כעובד שכיר. למעשה,

קראו עוד »

חן - משרד עורכי דין

ייצוג חזק, פתרונות מעשיים.