הליכי משמעת במקום העבודה

חן – משרד עורכי דין

תוכן עניינים

קיבלתם זימון להליך משמעתי ואין לכם מושג לקראת מה אתם הולכים? עורך דין לדיני עבודה מסביר במה מדובר, ומה עשויה להיות המשמעות מבחינתכם.

  • כללי
  • בגופים גדולים רבים ישנם הסדרי משמעת. מטרת אותם הסדרים היא לקבוע את כללי ההתנהגות המקובלים והמצופים מעובדי אותם גופים. ובנוסף, את אופן ההתנהלות במקרה שאותם כללים מופרים.

    אותם הסדרים יהיו מאוגדים לרוב בתקנון משמעת. עובדים שעוברים על כללי המשמעת יכולים לעמוד בפני דין משמעתי, והתקנון מגדיר בדיוק איך יתנהל ההליך מתחילתו ועד סופו. בין היתר:
    ● רשימת כללי המשמעת
    ● מה ייחשב לעבירה על אותם כללים
    ● מה הפרוצדורה לבירור חשד לעבירת משמעת
    ● מהו ההרכב שבפניו תובא העבירה להליך שיפוט משמעתי. במקומות שבהם קיים ארגון עובדים, נציג מארגון העובדים יהיה לרוב חלק מההרכב.
    ● מהם סדרי הדין, אופן זימון העובד, האופן בו יתנהל הדיון וכיצד תתקבל ההחלטה.
    ● מה טווח הענישה אותו יכול ההרכב להטיל בגין כל סוג עבירה.

  • הזימון להליך משמעתי

  • במסגרת ההליך המשמעתי העובד החשוד בעבירת משמעת יקבל זימון לשיפוט משמעתי. בזימון יפורטו בפני העובד מהן ההאשמות נגדו, ומהם הסעיפים שנחשד כי עבר עליהם. בנוסף, במידה שקיימים מסמכים התומכים באותן טענות, עליהן להיות מצורפים לזימון על מנת שהעובד יכיר אותם ויוכל להתגונן.

ראו גם:

  • הליך השיפוט המשמעתי

  • ● האופן בו ינוהל ההליך מוגדר בתקנון המשמעת, לרבות האם ההרכב מוכפף לסדרי הדין שבתי המשפט כפופים אליהם.
    ● במסגרת ההליך השיפוטי, יוצגו בפני העובד האישומים, ההוכחות והעדים נגדו. העובד מצידו, יכול להציג את טיעוניו ולהביא הוכחות ועדים, במידת הצורך.
    ● לרוב ההליך יסתיים לאחר דיון אחד, אך בהחלט ייתכן שיידרשו מספר דיונים, במיוחד אם יש צורך בהשלמת פרטים או זימון של עדים נוספים.
    ● בתום הדיון, ההרכב יקבל את החלטתו וייצא פרוטוקול אשר אמור לשקף את סעיפי האישום, את כל מה שהתרחש בדיון ואת החלטת ההרכב.
    ● בחלק מהגופים קיימת ערכאת ערעור על החלטת ההרכב, ובחלקם לא.
    ● בחלק מהארגונים קיים הסדר של ערכאה גבוהה יותר, למקרים שבהם נציגי ההנהלה ובין נציגי ארגון העובדים, לא מצליחים להגיע להכרעה משותפת.

  • ייצוג במסגרת ההליך משמעתי

  • חשוב לציין! לעובד שעומד בפני הליך משמעתי ישנה זכות לייצוג, בין אם מדובר בעורך דין או בחבר ארגון עובדים או כל אדם אחר מטעמו. המעסיק אינו רשאי לסרב לבקשתו של העובד להיות מיוצג במסגרת ההליך המשמעתי.

    מה יכולות להיות תוצאות ההליך המשמעתי?

    החלטת ההרכב במסגרת דין המשמעתי יכולה להיות או זיכוי או הרשעה. במידה שהעובד הורשע בעבירה, להרכב יהיה טווח עונשים שבאפשרותו להטיל עליו.
    לרוב, העונשים יהיו אחד או יותר מאלה – הערה, התראה, נזיפה, קנס, הורדה בדרגה, שלילת קביעות, השעיה ואפילו פיטורים. הכל בתלות בסוג ובחומרת העבירה.

  • לסיכום

מעבר לכך שמדובר בסיטואציה מאוד לא נעימה, לתוצאות של הליך משמעתי יכולות להיות השלכות הרות גורל על עתידו התעסוקתי של העובד, לעיתים עד כדי פיטורים.
בנוסף, נוכחות של הרשעה בתיק האישי יכולה להשפיע על יכולתו של העובד להתקדם בתוך אותו ארגון ועל האפשרות שלו להתמודד על מכרזים מסוימים.
מכיוון שמדובר בסיטואציה מלחיצה, עובד שעומד בפני הליך משמעתי עשוי לפעול באופן שאינו משרת אותו. הדבר עשוי להביא לפגיעה בעובד ולתוצאה שאינה רצויה מבחינתו.

אם זומנתם לדין משמעתי, חשוב שתתייעצו עם עו"ד לדיני עבודה או עורך דין דיני עבודה בקריות על מנת שילווה אתכם בתהליך וידאג לעמוד על זכויותיכם לכל אורכו. משרדנו מתמחה בדיני עבודה וטיפל במקרים דומים רבים, ונשמח לסייע גם לכם.

*השימוש בלשון זכר במאמר זה נעשה מטעמי נוחות בלבד. כל האמור בו מתייחס באותה מידה גם לנשים, כמובן.

**מטרתם של התכנים והמאמרים המופיעים ו/או מצוטטים ו/או מופנים באתר היא להרחיב את בסיס הידע של הגולש בנושאים שונים והם אינם מחליפים פנייה לעורך דין על בסיס אישי ופרטני.

חן – משרד עורכי דין

כיצד עורך דין לדיני עבודה יכול לעזור?

5/5

צוות עורכי הדין לענייני עבודה שלנו יבצע הערכה מקצועית של המקרה שלכם. ללא עלות וללא התחייבות.

פוסטים קשורים

חן - משרד עורכי דין

ייצוג חזק, פתרונות מעשיים.