מתי פרילנסר יקבל מעמד של עובד שכיר

חן – משרד עורכי דין

תוכן עניינים

עובד שכיר בכובע של פרילנסר? למד מתי עובד עצמאי שהועסק כפרילנסר עשוי לקבל זכויות של עובד שכיר. במקרים רבים, העסקת עובד במעמד של פרילנסר נועדה לקפח אותו מלקבל זכויות של עובד שכיר. לצורך כך הכנו רשימה של שאלות שעשויות לסייע לך לדעת מה המעמד האמיתי שלך בעבודה. עובד שכיר או עובד עצמאי – פרילנסר.

מי נחשב פרילנסר?

פרילנסר הוא עובד עצמאי יחיד, אשר עיקר הכנסתו תלויה בביצוע עבודה עבור לקוח אחד, במעמד של נותן שירותים עצמאי כנגד חשבונית או קבלה. הפרילנסר מנהל את עסקו וחופשי לקבוע את סדר יומו ואת זהות הלקוח שהוא מתקשר איתו.

אלה המאפיינים העיקרים של פרילנסר:

  • הוא לא עובד שכיר
  • הוא לא מעסיק עובדים
  • עיקר הכנסתו תלויה בלקוח אחד
  • עסקו רשום ברשויות המס

בשונה מעובד שכיר, העסקתו של פרילנסר כעובד עצמאי לא מקנה לו זכויות שמגיעות לעובד שכיר מכוח חוקי העבודה. הפקדות לגמל, דמי חופשה, דמי הבראה, דמי מחלה, דמי חגים, הוצאות נסיעה, פיצויי פיטורים והודעה מוקדמת, זכויות אשר מעוגנות בהסכם העבודה. בדרך כלל, הזכויות של פרילנסר נקבעות בהסכם ההתקשרות עימו – המוכר כחוזה קבלנות או חוזה למתן שירותים.

בשוק העבודה הישראלי יש מגוון רחב של פרילנסרים במקצועות שונים, כגון: עיתונאים, אנשי תקשורת, שדרני רדיו, שחקנים, מעצבים, גרפיקאים, צלמים, עורכי דין, נהגי הובלה, פיזיותרפיסטים, שליחים, מאמני כושר, מנהלי חשבונות ועוד.  

פרילנסר
ישנם מקרים שגם פרילנסר זכאי לזכויות של עובד שכיר
 

מתי פרילנסר יוכר כעובד שכיר?

במקרים רבים שנתקלנו בהם, מתכונת העסקה ומילוי התפקיד של פרילנסר בשירות הלקוח לא שונה כלל ממתכונת העסקה וביצוע העבודה של עובד שכיר, עד שאי אפשר להבחין ביניהם. בדרך כלל שאלת מעמד העובד כפרילנסר או שכיר מתעוררת כשבין הצדדים נוצרת מחלוקת שיש בה כדי לקפח את הפרילנסר אילו היה מקבל זכויות של עובד שכיר.

לדוגמה: אחרי 10 שנים בשירות לקוחה אחת בתחום הגרפיקה הממוחשבת, החליטה אותה לקוחה להפסיק את ההתקשרות עם הפרילנסרית ללא הודעה מוקדמת ובלי תשלום פיצויי פיטורים.

בתי הדין לעבודה קבעו מספר כללים לצורך הכרעה בשאלה מעמדו של עובד כפרילנסר או שכיר. בתי הדין לעבודה קבעו שיתכנו מקרים בהם למרות שהעובד הועסק כעובד עצמאי, על פי כללי המשפט הוא נחשב בפועל לעובד שכיר.  

ראו גם:

תשובות לשאלות יסייעו לדעת אם מגיע לך לקבל בדיעבד את כל הזכויות של עובד שכיר בגין כל תקופת העבודה אצל הלקוח כפרילנסר, בכפוף לתקופת ההתיישנות. (כן, גם אם אתה חתום על חוזה ואתה מוציא חשבוניות מס).

אם יכירו בי כעובד שכיר, איך מחשבים את הזכויות?

בפס"ד גבריאל כותה – מדינת ישראל משרד המשפטים, (7.4.21) נקבע כי חישוב הזכויות של עובד עצמאי שהוכר כעובד שכיר יבוצע באופן הבא:

מחשבים את ערך השכר של עובד שכיר לרבות ערך הזכויות הסוציאליות, כמקובל באותו מקום עבודה לעובדים במשרות דומות (להלן – שכר חלופי).

את השכר החלופי, מפחיתים מסך התמורה ששולמה לעובד בהיותו עובד עצמאי.

על המעסיק לשלם לעובד את ההפרש השלילי שנותר.

ככל שלא נותר הפרש שלילי, הפער בסכומים ישאר ברשות העובד ולא יוחזר למעסיק.

דוגמה:

תמורה קבלנית חודשית לפני מע"מ: 8,547 ₪ (10,000 ₪ כולל מע"מ)

שכר חלופי חודשי: 7,500 ₪

ערך זכויות סוציאליות: 1,800 ₪

הפרש שלילי לחודש: -753 ₪

יש לך שאלות נוספות? מומלץ להתקשר לשיחת ייעוץ עם עו"ד לדיני עבודה על מנת שינחה אותך מה לעשות הלאה ויעריך את סיכויי התביעה שלך.

קישורים חיצוניים:

הביטחון הסוציאלי של פרילנסרים בישראל, המוסד לביטוח לאומי

*השימוש בלשון זכר במאמר זה נעשה מטעמי נוחות בלבד. כל האמור בו מתייחס באותה מידה גם לנשים, כמובן.

**מטרתם של התכנים והמאמרים המופיעים ו/או מצוטטים ו/או מופנים באתר היא להרחיב את בסיס הידע של הגולש בנושאים שונים והם אינם מחליפים פנייה לעורך דין על בסיס אישי ופרטני.

חן – משרד עורכי דין

כיצד עורך דין לדיני עבודה יכול לעזור?

5/5

צוות עורכי הדין לענייני עבודה שלנו יבצע הערכה מקצועית של המקרה שלכם. ללא עלות וללא התחייבות.

פוסטים קשורים

שימוע לפני פיטורים

בין אם אתה עובד שכיר ובין אם אתה מעסיק, כדאי שתכיר מהו שימוע לפני פיטורים. על מנת שתוכל לעבור את התהליך הזה בצורה נכונה, תחילה

קראו עוד »

חן - משרד עורכי דין

ייצוג חזק, פתרונות מעשיים.