מה דינם של ימי מחלה של עובדת אשר הצהירה על מחלה, אך בפועל שהתה בחופשה?

חן – משרד עורכי דין

תוכן עניינים

עובדת זומנה לשימוע, ולאחר שהתקיים הוציאה ימי מחלה למשך תקופה של כחודשיים ימים. בתקופת ימי המחלה נסעה התובעת עם משפחתה לבית מלון, טיילה ואף קפצה בנג'י. מה דינם של ימי המחלה ששולמו לתובעת?

זוהי אחת הסוגיות שעמדה בפני בית הדין האזורי לעבודה בתל אביב, בפס"ד סע"ש 3710-03-17 (נעמה רבהייב נ' החברה הכלכלית לפיתוח כפר יונה בע"מ).

  • עובדות המקרה

עובדת הועסקה ברשות מקומית כמנהלת חשבונות ומזכירת המנכ"ל במשך כ-8 שנים.
העובדת זומנה לשימוע לקראת פיטורים אשר נערך שלושה שבועות לאחר מועד הזימון.
יום לאחר השימוע, התחילה העובדת להוציא אישורי מחלה, ובסופו של דבר הצטברו אישורי המחלה לתקופה של 44 יום.

במהלך תקופת המחלה נמסר לעובדת מכתב פיטורים עם חודש הודעה מוקדמת. יומיים לאחר שהעובדת קיבלה את מכתב הפיטורים היא הופיעה לעבודה, בתוך תקופת ימי המחלה. בזמן שהותה בעבודה העובדת התעמתה עם המנכ"ל ועם העובדת שנשכרה על מנת להחליף אותה בתפקיד. בעקבות זאת המנכ"ל ביקש לוותר על נוכחותה של העובדת בתקופת ההודעה המוקדמת.

העובדת הגישה תביעה נגד הרשות המקומית בגין במספר עילות. במסגרת התביעה הביאה המעסיקה הוכחות לכך שבזמן שהעובדת הגישה תעודות מחלה, היא שהתה בחופשה עם משפחה.

ראו גם:

התייחסות בית הדין לעבודה לניצול ימי המחלה על ידי העובדת

    • מהבירור שערך בית הדין עלה כי חלק מאישורי המחלה שהונפקו בעבור התובעת ניתנו לה באופן רטרואקטיבי ולאחר שחזרה מחופשתה עם משפחתה, ואף במהלך החופשה. כמו כן קיימים אישורים כפולים מרופאים שונים.
    • במהלך חופשתה העובדת קפצה קפיצת בנג'י. התובעת טענה שהיא סובלת מוורטיגו (שמלווה על פי רוב בסחרחורות) ובוודאי שמי שסובל מוורטיגו אינו יכול לבצע קפיצת בנג'י.
      בית הדין סבר כי אם כטענתה של העובדת, באותו מועד המצב היה רגוע מבחינת מחלתה ולכן יכלה לנפוש בבית מלון, יכלה גם להתייצב לעבודה. בית הדין קבע כי מעשה זה הוא בגדר גזל כספי המעסיק.
    • בית הדין סבר גם כי טענתה התמוהה של העובדת, לפיה לא יכלה לגשת לרופא בגלל מצבה הפיזי, אינה מתיישבת עם טיוליה לצפון. התובעת יכלה להגיע לעבוד כשם שיכלה לנסוע עם משפחתה ברחבי הארץ.

סיכום

מפסק הדין משתמע שייתכן שמעסיק ששילם לעובד דמי מחלה, בשל דיווח שיקרי, יהיה זכאי להשבה של הכספים ששילם.

במקרה זה, המעסיק לא תבע החזר של דמי המחלה ששולמו לעובדת, ולכן בית הדין לא יכול היה לפסוק השבה של דמי המחלה למעסיק, יחד עם זאת, בית הדין ביקש לציין כי היה על התובעת להשיב למעסיק את התשלומים שקיבלה בזמן שהותה בחופשת המחלה.
"הקלות הבלתי נסבלת בה ניתנים אישורי מחלה היא תופעה פסולה אשר בסופו של יום משולמים ע"י המעסיקים.

משכך, היה על התובעת להשיב את ימי המחלה שקיבלה, אשר במקום לעבוד בתקופה זו ולחפוף את מחליפתה, בילתה עם משפחתה ודיווחה על ימי מחלה".

בית הדין אף ציין כי בהליך השימוע העובדת הוזהרה שלא לנצל ימי מחלה בתור ימי חופשה. לכן, בית הדין סבר כי היה מקום לשלול את פיצויי הפיטורי ואת התשלומים שקיבלה חלף הודעה מוקדמת. מכיוון שהמעסיקה לא תבעה מהעובדת החזר של פיצויי הפיטורין ותשלומי ההודעה המוקדמת, בית הדין לא יכול היה מוסמך לפסוק החזר שלהם.

יצוין, כי מדובר בפסיקה של בית הדין האזורי לעבודה, אשר אינה מחייבת את יתר הערכאות. יחד עם זאת, היא מלמדת על הלך הרוח והתייחסות השופטים לניצול של ימי מחלה שלא כדין.

מתי עליכם לפנות לעורך דין דיני עבודה?

חשוב לפנות בהקדם לעורך דין דיני עבודה כאשר יש מקרה לא ברור. עורך דין דיני העבודה חיפה יוכל להעניק את הייעוץ המשפטי הטוב ביותר ולסייע במצב זה.

לעורכי דין לדיני עבודה שלנו ניסיון רב שנים בטיפול בתיקי עבודה ובפרט במקרים כאלה. אנו יכולים להבטיח לך שבמהלך השנים כבר טיפלנו במקרה כמו שלך או דומה. גלה עוד כיצד עורך דין לענייני עבודה יכול לסייע לך.

*השימוש בלשון זכר במאמר זה נעשה מטעמי נוחות בלבד. כל האמור בו מתייחס באותה מידה גם לנשים, כמובן.

**מטרתם של התכנים והמאמרים המופיעים ו/או מצוטטים ו/או מופנים באתר היא להרחיב את בסיס הידע של הגולש בנושאים שונים והם אינם מחליפים פנייה לעורך דין על בסיס אישי ופרטני.

חן – משרד עורכי דין

כיצד עורך דין לדיני עבודה יכול לעזור?

5/5

צוות עורכי הדין לענייני עבודה שלנו יבצע הערכה מקצועית של המקרה שלכם. ללא עלות וללא התחייבות.

פוסטים קשורים

רשימת לקוחות

הקדמה כל בעל עסק יודע היום, בפרט אלה שעוסקים בענפי השיווק והמכירה, שאחד מהאתגרים הקשים ביותר לביסוס העסק הוא גיבוש רשימת לקוחות. כאשר הכוונה ברשימת

קראו עוד »

שימוע לפני פיטורים

בין אם אתה עובד שכיר ובין אם אתה מעסיק, כדאי שתכיר מהו שימוע לפני פיטורים. על מנת שתוכל לעבור את התהליך הזה בצורה נכונה, תחילה

קראו עוד »

חן - משרד עורכי דין

ייצוג חזק, פתרונות מעשיים.