זכויות עובדת שילדה בחופשת לידה ולאחריה | חן – משרד עורכי דין

חן – משרד עורכי דין

תוכן עניינים

יצאת לחופשת לידה? מזל טוב! אנחנו יודעים שהתקופה הזאת רחוקה מלהיות "חופשה" ושהיא יכולה להיות מאוד עמוסה ומאתגרת. לכן, דאגנו לרכז עבורך את הנתונים הרלוונטיים על מנת שתוכלי לשמור על הזכויות המגיעות לך, גם בתקופה זו.

  1.  משך תקופת תשלום דמי הלידה מהביטוח הלאומי 
    • משך תקופת הלידה וההורות בהם היולדת זכאית לדמי לידה מביטוח הלאומי הינו 15 שבועות או 8 שבועות, בתלות במספר החודשים שבהם היא הועסקה ושולמו בגינה דמי ביטוח לאומי טרם הלידה.
    • עובדת שילדה יותר מתינוק אחד זכאית לתקופת של שלושה שבועות בתשלום מהביטוח הלאומי בגין כל תינוק נוסף.
    • על מנת לממש את זכאותך לדמי לידה, עליך למלא טופס תביעה לדמי לידה ולבקש מהמעסיק למלא את חלקו בטופס. את הטופס המלא יש להגיש למוסד לביטוח לאומי בצירוף האישור הרשמי על הלידה.

משך תקופת הלידה וההורות

עובדת שהועסקה לפחות שנה אצל אותו המעסיק רשאית לצאת לחופשת לידה של עד 26 שבועות סה"כ.

עובדת שהועסקה פחות מ-12 חודשים אצל אותו מעסיק תהיה זכאית ל-15 חודשי חופשת לידה בלבד. עובדת שאינה מעוניינת לשוב לעבודה בתום חופשת הלידה, רשאית לצאת לחל"ת שאורכו עד רבע מהתקופה שבה הועסקה אצל אותו המעסיק, ובכל מקרה, עליה לשוב לעבודה כאשר הילד מגיע לגיל שנה.

ראו גם:

חשוב שתדעי, המעסיק מחויב לשמור על זכויות העובדת במהלך התקופה של 15 השבועות שבהן משולמים דמי הלידה מהביטוח הלאומי.

המשמעות היא, שעל אף העובדה שהעובדת לא נוכחת כלל בעבודה במהלך תקופה זו, היא זכאית לצבירה של ימי מחלה, ימי חופשה וצבירת ותק, כאילו לא נעדרה כלל. כאשר את חוזרת מחופשת הלידה, בדקי את תלוש השכר וודאי שצבירת הזכויות שלך אכן נמשכה גם במהלך תקופה זו.

הפקדות לטובת חסכון פנסיוני

על מנת שזכויות העובדת בגופים הפנסיוניים לא תיפגע, המעסיק מחויב להמשיך להפקיד כספים לטובת חסכון פנסיוני במהלך תקופת תשלום דמי הלידה. מכיוון שקיים גם חלק עובדת בהפקדות, המעסיק משלם את חלק העובדת ומנכה אותו משכרה של העובדת, עם שובה לעבודה.

חשוב לדעת!, חובת המעסיק להפקיד כספים קיימת רק במהלך התקופה של תשלום דמי הלידה.
על עובדת שמעוניינת להמשיך את חופשת הלידה מעבר ל-15 שבועות, לפנות ישירות לגוף הפנסיוני ולהסדיר את מלוא התשלומים, על מנת לשמור על רצף ביטוח ולוודא שהכיסוי הביטוחי שלה לא ייפגע.

איסור על העסקת עובדת במהלך חופשת הלידה 

מטרת החופשה היא ליצור נתק מהעבודה שיאפשר לעובדת לטפל בכל צרכיו של הרך הנולד.
החוק קובע כי חל איסור מוחלט על מעסיק לבקש מהעובדת להגיע לעבודה במהלך חופשת הלידה. הדבר נכון אף אם מדובר בשעה בודדת או בעבודה מהבית.

איסור על פיטורי עבודת בתקופת חופשת הלידה ולאחריה

חל איסור מוחלט על פיטורי עובדת במהלך תקופת חופשת הלידה ובמשך 60 הימים שלאחר תום חופשת הלידה.
פיטורי עובדת מיד בתום 60 הימים, מבלי שניתנה לה הזדמנות אמיתית להשתלב בעבודה, תיחשב גם היא לפיטורים במסגרת התקופה המוגנת.
בנוסף, עובדת שחזרה לעבודה לאחר חופשת לידה זכאית לשוב לאותו תפקיד ובאותם תנאים, אלא אם כן התקיימו נסיבות חריגות ומיוחדות. עובד ששינה את תנאי העובדת, ללא נסיבות מוצדקות עשוי להיחשב למי שפיטר אותה שלא כדין.

משרד עו"ד חן הינו משרד עורכי דין לדיני עבודה בעל ניסיון וותק רב בתחום דיני העבודה. אם המעסיק אינו מקיים את הזכויות המגיעות לך, במהלך חופשת הלידה או לאחריה, פני אלינו בהקדם על מנת שנדאג לשמור על זכויותיך.

*השימוש בלשון זכר במאמר זה נעשה מטעמי נוחות בלבד. כל האמור בו מתייחס באותה מידה גם לנשים, כמובן.

**מטרתם של התכנים והמאמרים המופיעים ו/או מצוטטים ו/או מופנים באתר היא להרחיב את בסיס הידע של הגולש בנושאים שונים והם אינם מחליפים פנייה לעורך דין על בסיס אישי ופרטני.

חן – משרד עורכי דין

כיצד עורך דין לדיני עבודה יכול לעזור?

5/5

צוות עורכי הדין לענייני עבודה שלנו יבצע הערכה מקצועית של המקרה שלכם. ללא עלות וללא התחייבות.

פוסטים קשורים

חן - משרד עורכי דין

ייצוג חזק, פתרונות מעשיים.