עורך דין לדיני עבודה מסביר: מה אפשר לעשות אם הוטרדת מינית בעבודה

חן – משרד עורכי דין

תוכן עניינים

הטרדה מינית בעבודה יכולה להיות תופעה קשה מאוד עבור מי שחווה אותה, וליצור סביבת עבודה עוינת עד בלתי אפשרית גם למוטרד וגם לעובדים הסובבים אותו.

החוק למניעת הטרדה מינית, אשר נחקק בשנת 1998, קובע מה נחשב להטרדה מינית, מהן חובות המעסיק, ואלו כלים עומדים לרשות מי שחווה הטרדה מינית בעבודה.

החוק קובע זכויות גם למי שחווה התנכלות בעבודה על רקע הטרדה מינית. בין אם מדובר במוטרד עצמו או בעובד אחר שדיווח על כך שחברו הוטרד, וחווה התנכלות בעבודה כתוצאה מכך.

  • מה נחשב להטרדה מינית בעבודה?

1. הצעות חוזרות בעלות אופי מיני, המופנות לאדם אשר הראה למטריד כי אינו מעוניין בהצעות האמורות.
החוק אינו אוסר באופן מוחלט על חיזור בעבודה, אך הוא קובע מה המסגרת הסבירה לכך. החוק קובע שעל מנת שהצעות בעלות אופי מיני ייחשבו להטרדה מינית, צריכים להתקיים שני תנאים –
– האדם כלפי הופנו ההצעות הבהיר כי הוא אינו מעוניין.
– מדובר בהצעות חוזרות. כך שלא די בכך שמישהו יציע פעם אחד ויקבל סירוב כדי שהדבר ייחשב להטרדה מינית.

החריג לסעיף זה הוא יחסי מרות במקום העבודה. במקרה של יחסי מרות, הצעה תיחשב להטרדה, גם אם האדם כלפיו הופנתה ההצעה לא הראה שאינו מעוניין בה. כך, למשל, אם מנהל מציע הצעה בעלת אופי מיני לכפיפה שלו, מדובר בהטרדה מינית, גם אם הכפיפה לא הראתה כי אינה מעוניינת בהצעה.

2. התייחסויות חוזרות המופנות לאדם, המתמקדות במיניותו, כאשר אותו אדם הראה למטריד כי אינו מעונין בהתייחסויות האמורות. גם כאן, יש צורך בחזרתיות והבהרה של המוטרד כי אינו מעוניין בהתייחסויות, למעט במקרים של יחסי מרות. כאשר מדובר ביחסי מרות, כל התייחסות המתמקדת במיניותו של אדם תיחשב להטרדה מינית, גם אם לא הראה שאינו מעוניין בכך.

3. התייחסות מבזה או משפילה המופנית לאדם ביחס למינו או למיניותו, לרבות נטייתו המינית. אין צורך שהמוטרד יבהיר שהוא אינו מעוניין בהתייחסות המבזה על מנת שהיא תיחשב להטרדה מינית.

4. פרסום או הפצה של תמונות, הקלטות או סרטונים של אדם, המתמקדים במיניותו, בנסיבות שבהן הפרסום עלול להשפיל את האדם או לבזותו, ולא ניתנה הסכמתו לפרסום.

5. מעשים מגונים – מעשה מגונה הוא מעשה שנעשה לשם גירוי, סיפוק או ביזוי מיניים.

6. סחיטה באיומים – סחיטה באיומים היא בעלת אופי מיני אם המעשה שנדרשים לעשותו במסגרת הסחיטה הוא מעשה בעל אופי מיני. משפטים דוגמת "אם תסרבי לשכב איתי, אפטר אותך", מהווים סחיטה באיומים בעלת אופי מיני.

ראו גם:

מה ניתן לעשות אם הוטרדתי מינית בעבודה?

1. להגיש תלונה לממונה על מניעת הטרדה מינית בעבודה –
כל מעסיק חייב למנות ממונה למניעת הטרדה מינית. אם הוטרדת, תוכל/י לפנות לממונה במקום עבודתך. על הממונה מוטלת חובה לברר את התלונה באופן יסודי ולהגיש למתלוננ/ת את מסקנותיו בכתב.
חשוב לדעת! אם התלוננת על הטרדה מינית והחברה לא ביררה את תלונותיך כראוי, יש לך עילה לתביעה אזרחית.

2. להגיש תלונה במשטרה –
חשוב להבין שהטרדה מינית מהווה עבירה פלילית, וקיים עליה עונש מאסר. גם התנכלות על רקע הטרדה או על רקע תלונה על הטרדה מינית מהווה עבירה פלילית שקיים בגינה עונש מאסר.

3. להגיש תביעת פיצויים לבית הדין לעבודה –
– מי שהוטרד מינית בעבודה או חווה התנכלות בעקבות הטרדה מינית בעבודה זכאי להגיש תביעה אזרחית בבית הדין לעבודה. מוטב שיעשה זאת באמצעות עו"ד לדיני עבודה מומחה בתחום שהוא גם עורך דין להטרדה מינית בעבודה.
– ניתן להגיש תביעה כנגד המטריד עצמו. כמו כן, ניתן להגיש תביעה נגד המעסיק אם לא נקט באמצעים מספקים על מנת למנוע את ההטרדה או במקרה שלא נעשה בירור כראוי של תלונה על הטרדה מינית.
– בית הדין לעבודה יכול לפסוק בתהליך זה פיצויים בגין נזקים מוכחים (כמו הוצאות משפטיות, טיפולים נפשיים וכו'). בנוסף, בית הדין לעבודה יכול לפסוק פיצויים, גם ללא הוכחת נזק, עד לגובה של 120,000 ₪ בגין כל הטרדה.

משרד עו"ד חן הינו משרד עורכי דין לדיני עבודה ותיק ומנוסה, בין היתר גם בתיקים של הטרדה מינית בעבודה.
אם אתם חווים הטרדה מינית בעבודה או מכירים מישהו שחווה הטרדה מינית בעבודה, אל תישארו עם זה לבד. צרו עמנו קשר בהקדם האפשרי.
החוק עומד לצדכם, וחשוב שתנצלו את הכלים העומדים לרשותכם, על מנת להפסיק את ההטרדה ו/או ההתנכלות.

*השימוש בלשון זכר במאמר זה נעשה מטעמי נוחות בלבד. כל האמור בו מתייחס באותה מידה גם לנשים, כמובן.

**מטרתם של התכנים והמאמרים המופיעים ו/או מצוטטים ו/או מופנים באתר היא להרחיב את בסיס הידע של הגולש בנושאים שונים והם אינם מחליפים פנייה לעורך דין על בסיס אישי ופרטני.

חן – משרד עורכי דין

כיצד עורך דין לדיני עבודה יכול לעזור?

5/5

צוות עורכי הדין לענייני עבודה שלנו יבצע הערכה מקצועית של המקרה שלכם. ללא עלות וללא התחייבות.

פוסטים קשורים

זכויות קבלן עצמאי

הקדמה במאמר זה נדון בסוגיה הבאה: קבלן עצמאי אשר נותן שירותים לחברה במשך שנים כנגד חשבונית מבקש מבית הדין לעבודה להכיר בו כעובד שכיר. למעשה,

קראו עוד »

חן - משרד עורכי דין

ייצוג חזק, פתרונות מעשיים.