דוח מבקר המדינה – טיפול בהטרדות מיניות ברשויות המקומיות

חן – משרד עורכי דין

תוכן עניינים

בישראל 257 רשויות מקומיות, המעסיקות כ-140,000 עובדים. בשנת 2019 פורסם דוח מבקר המדינה: ביקורת על השלטון המקומי. הפרק הראשון של הדוח עוסק בהרחבה בטיפול הרשויות המקומיות בהטרדות מיניות ובמניעתן. ממצאי הדוח מציגים תמונה מדאיגה בקרב הרשויות המקומיות בכל הנוגע ליישום החוק למניעת הטרדה מינית.

מבקר המדינה הטרדות מיניות ברשות המקומית
מבקר המדינה הטרדות מיניות ברשות המקומית

מינוי אחראים למניעת הטרדה מינית

מהדוח עולה ש-40 רשויות מקומיות לא מינו אחראי למניעת הטרדה מינית במקום העבודה. וזאת כאמור בניגוד לחובה הקבועה בתקנות. נזכיר שהאחראי למניעת הטרדה מינית בעבודה הוא הכתובת של עובדים להגשת תלונה. תפקידיו של האחראי לברר את התלונה ולהמליץ בסיומה למעסיק על הטיפול הראוי. הטיפול הראוי יכול להיגמר גם בפיטוריו של המטריד בכפוף לשימוע לפני פיטורים.

קביעת תקנון למניעת הטרדה מינית

מהדוח עולה ש-59 רשויות מקומיות לא מילאו את חובתן החוקית בכך שלא קבעו תקנון למניעת הטרדה מינית. בהתאם לתקנות מי שמעסיק יותר מ-25 עובדים חייב לערוך תקנון מותאם, המביא לידי ביטוי את המאפיינים הייחודים של מקום העבודה מבחינת הסדרי עבודה וקשרי העבודה הקיימים בו.

ראו עוד:

ברשויות מקומיות שנבדקו נמצא שהן טיפלו באופן לקוי בתלונות על הטרדה מינית. בדוח ישנו פירוט של הליקויים הנפוצים כדלקמן:

    • לא נמצא כי רשות מקומית א' שקלה נקיטת צעדי משמעת נגד מנהל שהודה בהטרדה מינית במסגרת הליך פלילי, והעבירה את המתלוננת לתפקיד אחר, בניגוד לרצונה;
    • רשות מקומית ב' לא עירבה את האחראית בטיפול בתלונה על הטרדה מינית ושיבצה את הנילון בעבודה בקרבת קטינים בעת שהתנהל נגדו הליך פלילי באשמת עבירות מין;
    • רשות מקומית ג' לא ביררה תלונה נגד עובד ולא שקלה נקיטת אמצעי משמעת נגדו לאחר שנסגר תיקו במשטרה מחמת חוסר ראיות, והחזירה אותו לעבוד בקרבת קטינים. בשנים שלאחר מכן הוגשו נגד אותו עובד עוד שלוש תלונות;
    • רשות מקומית ד' העסיקה בקרבת קטינים עובד שהודה בפני האחראית בביצוע מעשה מגונה בפומבי, ולא פעלה ליישום החלטותיה כך שהעובד יטופל מקצועית. כעבור שנים אחדות התקבלה תלונה נוספת על מעשה מגונה בפומבי של העובד במהלך עבודתו.

רשויות ערביות

מהדוח עולה שרשויות מקומיות ערביות נמצאות בפער מאחורה יחסית לרשויות יהודיות בכל הנוגע ליישום החוק. כמו כן, מספר התלונות שהוגשו ברשויות הערביות היה קטן משמעותית לעומת רשויות היהודיות. להלן תרשים השוואה בין הרשויות כפי שהוא מוצג בדוח:

תרשים הטרדה מינית רשויות מקומיות
תרשים הטרדה מינית רשויות מקומיות

סיכום

הדוח מעלה תמונה עגומה שגם הרשויות המקומיות לא מקפידות קלה כחמורה על יישום הוראות החוק. עובדות שחוו הטרדה מינית ברשות המקומית עשויות למצוא שהטיפול בקשר לתלונה שלהן  לא מתקדם כמצופה. במקרים חמורים מכך הן עלולות למצוא את עצמן לאחר התלונה בעמדה אף גרועה יותר.

אם חווית הטרדה מינית במקום העבודה עלייך לפנות לעורך דין הטרדה מינית בהקדם האפשרי. חשוב שעורך דין דיני עבודה מומחה בניהול הליכי הטרדה מינית בעבודה ילווה אותך בתהליך התלונה. החל מהגשת התלונה לאחראי במקום העבודה ועד לפניית לערכאות המשפטיות במקרה הצורך.

גלי מה אנחנו יכולים לעשות בשבילך

לעורכי הדין שלנו ניסיון רב שנים בטיפול בתיקי עבודה ובפרט במקרים של הטרדה מינית בעבודה. אנו יכולים להבטיח לך שבמהלך השנים כבר טיפלנו במקרה כמו שלך או דומה. גלי עוד כיצד עורך דין הטרדה מינית בעבודה יכול לסייע לך.

קישורים חיצוניים:

שוחחי עם עורך דין מנוסה לדיני עבודה שיבדוק את המקרה שלך

רוצה לקבל הערכה מקצועית?

*השימוש בלשון זכר במאמר זה נעשה מטעמי נוחות בלבד. כל האמור בו מתייחס באותה מידה גם לנשים, כמובן.

**מטרתם של התכנים והמאמרים המופיעים ו/או מצוטטים ו/או מופנים באתר היא להרחיב את בסיס הידע של הגולש בנושאים שונים והם אינם מחליפים פנייה לעורך דין על בסיס אישי ופרטני.

חן – משרד עורכי דין

כיצד עורך דין לדיני עבודה יכול לעזור?

5/5

צוות עורכי הדין לענייני עבודה שלנו יבצע הערכה מקצועית של המקרה שלכם. ללא עלות וללא התחייבות.

פוסטים קשורים

תום הלב בדיני עבודה

מהו תום הלב בדיני עבודה? אחת הדרכים המרכזיות ליישום תום הלב בדיני העבודה היא באמצעות משא ומתן ואכיפה של חוזי עבודה. חוזים אלה מגדירים את

קראו עוד »

חן - משרד עורכי דין

ייצוג חזק, פתרונות מעשיים.